W Bielsko-Białej sporo się dzieje – zarówno pod względem ogólnej liczby przetargów autobusowych, ich unieważnień oraz zróżnicowanych rodzajów napędów w zakupywanych maszynach. Łatwo się w tym pogubić. Czy są powody do niepokoju? Rzecznik prasowy MZK wyjaśnia, co się dzieje...
W ostatnim czasie MZK Bielsko-Biała ogłosiło kilka przetargów na autobusy – każdy z nich o innej specyfice technicznej i przede wszystkim innym napędzie. I tak w ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiły się ogłoszenia o przyjmowaniu ofert na dostawę autobusów spalinowych, elektrycznych oraz o napędzie wodorowym o bardzo różnych specyfikacjach technicznych. Lista przetargów wraz z ich stanem na dzień dzisiejszy prezentuje się następująco:
– 1 część postępowania (autobusy MINI) została unieważniona 16.01.2025 – oferta złożona w postępowaniu została odrzucona,
– 2 i 3 część postępowania nie zostały jeszcze rozstrzygnięte;
- Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem klasy MAXI i MEGA
– 1 część postępowania została
rozstrzygnięta na korzyść Solaris Bus & Coach,
– 2 część postępowania (autobusy MEGA) unieważniona 30.12.2025 – oferta złożona w postępowaniu została odrzucona;
- Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym klasy MINI – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 31.01.2025;
- Dostawa autobusów o napędzie elektrycznym klasy MEGA i MAXI – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 3.02.2025;
- Dostawa autobusów o napędzie spalinowym klasy MAXI i MEGA w formie leasingu – przetarg trwa, składanie ofert jest możliwe do 25.02.2025.
Jak widać zarówno ilość jak i zróżnicowanie pod względem rodzajów autobusów oraz ich napędów są całkiem spore. W związku z pozornym, jak się okazało, zamieszaniem wokół przetargów autobusowych w Bielsku-Białej nasza redakcja postanowiła skontaktować się z MZK, aby wyjaśnić wątpliwości.
Unieważniony przetarg i plany MZKIlość toczących się jednocześnie postępowań może przyprawić o zawrót głowy. Drobne uporządkowanie spraw pomaga jednak zmniejszyć wątpliwości. W kwestii unieważnionej drugiej części postępowania (autobusy MEGA) przetargu na dostawę autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem klasy MAXI i MEGA, która została unieważniona 30.12.2025 roku, wiemy już, że zostanie jeszcze powtórzona – aczkolwiek MZK nie było w stanie wskazać nam konkretnej daty.
– 24 stycznia 2025 roku, w części pierwszej przetargu na autobusy elektryczne o napędzie wodorowym, została wyłoniona najkorzystniejsza oferta. Część druga przetargu, która dotyczyła autobusów 18-metorywch (MEGA) zostanie powtórzona – nie rezygnujemy z zakupu autobusów wodorowych, które są dla nas istotnym elementem transformacji taborowej. Projekt jest dofinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego – informuje rzecznik prasowy MZK Bielsko-Biała.
Wiemy również, z czego wynika tak ogromne zróżnicowanie techniczne kupowanych pojazdów.
– Nasza strategia taborowa opiera się na zróżnicowanych rodzajach napędu, dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, komfortu i ciągłości operacyjnej. Obecnie trwają postępowania przetargowe na zakup autobusów wodorowych, elektrycznych i spalinowych. Do 2029 roku planujemy wprowadzenie do ruchu 68 nowych pojazdów oraz wycofanie 49 najbardziej wysłużonych – mówi rzecznik prasowy i dodaje:
– W ramach trwających przetargów pozyskamy 50 autobusów; kolejne postępowania będą ogłaszane w miarę możliwości Spółki w następnych latach. Spółka docelowo stawia na tabor oparty na miksie napędowym (ON, wodór, bateria).
Ustawa o elektromobilności oczami MZK w Bielsku-BiałejW związku ze zróżnicowaniem technicznym pojazdów, na których dostawę toczą się obecnie przetargi, ale i sporą liczbę autobusów zeroemisyjnych, które MZK Bielsko-Biała planuje w ich wyniku kupić, zapytaliśmy również o stosunek do ustawy o elektromobliności i paliwach alternatywnych, która od 1 stycznia 2026 roku nakazuje miastom powyżej 100 tyś. mieszkańców nabywanie wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Odpowiedź wskazuje na sporą dozę sceptycyzmu i niezadowolenia:
– Problemem tej zmiany dla operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego będą koszty, przy czym główne obciążenie będą stanowiły one w grupie kosztów operacyjnych (eksploatacja, koszty energii, wodoru) – tłumaczy rzecznik prasowy MZK Bielsko-Biała i dodaje:
– O ile ustawodawca w uzasadnieniu projektu nowelizacji wskazał na liczne programy wsparcia dla nowego taboru (koszty CAPEX), to nie przewidział podobnych narzędzi w zakresie operacyjnym, a to ten komponent właśnie będzie stanowił przeważający koszt projektowanej zmiany. Brak wsparcia finansowego w zakresie eksploatacji autobusów zeroemisyjnych jest zatem źródłem naszych obaw i krytycznej oceny wdrażanych przepisów.